(hebr. דיבוק, dibuk – "przylgnięcie") – w mistycyzmie i folklorze żydowskim zjawisko zawładnięcia ciałem żywego człowieka przez ducha zmarłej osoby. Dybukiem nazywa się też samego ducha, duszę zmarłego, która nie może zaznać spoczynku (czy też, wśród zwolenników kabały, reinkarnacji)
z powodu popełnionych grzechów, i szuka osoby żyjącej, aby wtargnąć w
jej ciało. Wedle niektórych mistyków podatnymi na opanowanie przez
dybuka miały być osoby grzeszne, zaś duchy przejawiać miały szczególną
aktywność w noc święta Jom Kippur (Dzień Pojednania, Sądny Dzień).
Wiara w dybuki znana była wśród Żydów, zwłaszcza środkowoeuropejskich, począwszy od epoki talmudycznej, ale sam termin "dybuk" pojawił się dopiero w XVII wieku. Wtedy też wiara w dybuki stała się wyobrażeniem powszechnym.
Opanowując daną osobę, dybuk powodował zmianę jej osobowości, przemawiał jej ustami, ale swoim głosem. Należało wówczas znaleźć rabina, aby odprawił egzorcyzmy,
dzięki którym dybuk opuszczał ciało przez mały palec u nogi. Aby dybuk
znalazł spokój i nie opanował kolejnej osoby, trzeba go było przy
egzorcyzmach namówić do wyjawienia swojej tożsamości i przeprowadzić tikun
(naprawę) poprzez poczęstunek wiernych alkoholem przez rodzinę
ujawnionego dybuka. Osoby cierpiące na choroby umysłowe lub nerwowe
uważano często za nawiedzone przez dybuka i leczono je poprzez
egzorcyzmy. Szczególny rodzaj dybuka opanowywał niektóre kobiety. Nie
był on duszą zmarłego, lecz demonem, który czynił z opanowanej
czarownicę. Pomimo wzajemnej izolacji współżyjących środowisk żydowskie
opowieści o dybukach miały wpływ na ludowe wierzenia chrześcijan.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz